Materiaal: Een groot aantal bijv. rode briefjes met de functie: oase, leeuw,
tijger, zebra, hert, haas, muis, mier. Eenzelfde serie briefjes in het groen.
Onderscheidingstekens (bijv. gekleurde linten).
Spelverloop: Verdeel
de spelers in 2 groepen. Voorzie de groepen van onderscheidingstekens bijv.
d.m.v. gekleurde linten. Speel het spel in een dichtbegroeid terrein en vertel
duidelijk waar de grenzen van het terrein liggen. Elk lid van de groep krijgt
een briefje waarop zijn functie in het spel staat. De volgende functies zijn
er; oase, leeuw, tijger, zebra, hert, haas, muis, mier. Elke voorgaande functie
is sterker dan de volgende, alleen de mier kan de leeuw vellen. Zorg ervoor dat
de verhouding van meespelende dieren goed is. Doel is om de oase van de
tegenpartij te veroveren. Dit gebeurt door de speler die oase is en zich op een
vast punt bevindt, te tikken. In elke groep is maar 1 speler de oase: als de
oase veroverd is, is het spel afgelopen. De andere spelers gaan zoeken en
verdedigen d.m.v. tikken. Als 2 spelers elkaar tikken, verliest de zwakkere en
geeft zijn briefje aan de sterkere. De ‘zwakkere’ moet een nieuw briefje halen
bij het verzamelpunt waar iemand van de spelleiding is. Regelmatig moeten de
briefjes die gewonnen zijn, teruggebracht worden bij het verzamelpunt.
Variant van Levend Stratego
Geen opmerkingen:
Een reactie posten